Over ons werk in de Filipijnen - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Over ons werk in de Filipijnen - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Over ons werk in de Filipijnen

Door: Efrath

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

07 April 2014 | Filipijnen, Quezon City

De Filipijnen heeft jaarlijks te maken met orkanen, overstromingen en landverschuivingen. Klimaatverandering intensiveert de natuurrampen die het land treffen. De afgelopen jaren werd duidelijk dat het land en haar inwoners erg kwetsbaar zijn voor rampen, zie maar wat voor totale vernietiging Haiyan veroorzaakte. De Filipijnse overheid erkent deze kwetsbaarheid en heeft in 2010 een wet aangenomen om preventie en vermindering van gevolgen, voorbereiding op, respons tijdens en herstel na natuurrampen beter te regelen. Al deze activiteiten samen vallen onder de term Disaster Risk Reduction & Management of DRRM. De wet en de plannen die daaruit voortkomen moeten het land en de inwoners beter beschermen. Hoewel er een omvangrijk beleidsplan is geschreven, ontbreekt het vaak aan succesvolle implementatie van de plannen.

In de Filipijnen werken vele overheidsinstanties en maatschappelijke organisaties aan het verminderen van de gevolgen van rampen. Er zijn tientallen plannen en projecten. Dit resulteert in sommige gevallen in gebrekkige implementatie, dubbel werk, gebrek aan samenwerking (of zelfs concurrentie) en korte termijn-aanpak. De beoogde bescherming van de inwoners en de economische bedrijvigheid komt moeizaam tot stand, met name arme mensen blijven erg kwetsbaar voor de gevolgen van natuurrampen.

In 2012 heeft president Aquino de Department of Science & Technology opdracht gegeven een programma op te richten dat zich speciaal richt op preventie en vermindering van negatieve gevolgen van natuurgeweld. Project NOAH (Nationwide Operational Assessment of Hazards) maakt geavanceerde kaarten die weergeven welke gebieden kwetsbaar zijn voor overstromingen, landverschuivingen en vloedgolven. Lokale overheden kunnen deze kaarten gebruiken bij het plannen van ontwikkelingen in hun gebied, bijvoorbeeld het bouwen van huizen. Daarnaast maakt Project NOAH ook technische instrumenten voor overheidsinstanties als ondersteuning voor hun activiteiten op het gebied van risicovermindering en voorbereiding op rampen.

Mijn taak is het huidige beleid op het gebied van DRRM te analyseren en de samenwerking tussen de verschillende organisaties te onderzoeken. Ik ga op zoek naar goede voorbeelden van DRRM uit het buitenland om deze te vergelijken met de Filipijnse situatie. Ook ga ik kijken naar de publieke bekendheid met beschikbare middelen zoals overstromingskaarten en waarschuwingssystemen. Daarmee kunnen instanties en individuen zich voorbereiden op een ramp. Het doel van mijn werkzaamheden is een advies schrijven voor de Filipijnse overheid over hoe zij de huidige organisatie van de DRRM sector kan verbeteren.

Arnoud is gestationeerd bij één van de onderdelen van Project NOAH, DREAM. De afkorting staat voor Disaster Risk and Exposure Assessment for Mitigation. Dit project maakt met behulp van laser- en radartechnologie nauwkeurige overstromingskaarten. Deze gevaarkaarten worden gecombineerd met live metingen van neerslag en waterstanden vanuit een aantal stroomgebieden, zodat waarschuwingen kunnen worden afgegeven voordat een overstroming plaatsvindt. Hiermee kunnen communities tijdig maatregelen nemen om zich te beschermen tegen overstromingen.

Bij DREAM alleen al werken zo'n zeventig mensen. Arnoud helpt DREAM hun projectmanagement efficiënter te maken. Hij richt zich op planning, budget, monitoring en evaluatie, kwaliteitscontroles en datastromen. Op basis van de huidige situatie doet hij aanbevelingen voor verbeteringen en helpt hij bij het doorvoeren hiervan in de organisatie. Over een paar maanden zal hij daarnaast als 'Flood modelling engineer' adviseren bij het inhoudelijke werk van DREAM.

• 07 April 2014 - 11:26

Eef:

Goed bezig daar eef en Arnoud! het klinkt wel interessant wat jullie daar doen, en hard nodig. Ik ben ook wel benieuwd naar wat jullie buiten werktijd doen. Hoe is het eten? Hoe zijn de mensen? Nog leuke weekendtrips gedaan?
    Blijf ons maar goed op de hoogte houden, ook met foto's ;-) (no pressure, haha).
    miss you! xxx eef

• 07 April 2014 - 21:24

Irene:

Hoi,

Leuk om weer een berichtje te lezen van jullie blog. Jullie houden ons goed op de hoogte! De projecten klinken uitdagend, maar ook erg leerzaam. Volgens mij kunnen jullie met je kennis veel bijdragen. Als jullie nog een keer een externe expert nodig hebben, dan weten jullie me te vinden he :p
    Hoe loopt het verder met de 'cultuurverschillen'? Valt het mee? En hebben jullie al veel genoten van de halo-halo ijsjes? :)

Veel succes daar!

xxx Ireen

• 11 April 2014 - 08:18

Arnoud En Efrath :

Hi Ireen! We kunnen altijd meer externe experts gebruiken, dus wanneer kom je deze kant op? :)
    We hebben nog regelmatig te maken met cultuurverschillen, zowel op het werk als daarbuiten. Omdat iedereen goed Engels spreekt, krijg je al snel het idee dat het wel meevalt en dat je elkaar wel begrijpt - maar niks is minder waar. We hebben nog vaak dat we niet begrijpen wat er gebeurt of wat iemand bedoelt. Langzaam maar zeker leren we steeds meer hoe de Filipijnse cultuur in elkaar steekt. Gelukkig hebben we ons ook ingelezen op de cultuur, dus dat geeft wat handvatten ;)
    De halo-halo is aan mij wel besteed, maar Arnoud is geen grote fan haha!
    Hoop je snel te spreken op Skype! xx Eef

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013