Nog vier weken in de betonnen jungle - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Nog vier weken in de betonnen jungle - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Nog vier weken in de betonnen jungle

Door: Efrath

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

12 Oktober 2014 | Filipijnen, Quezon City

Ik heb de blog van Arnoud over zijn eerste indrukken van Manilla er nog eens bij gepakt (http://goo.gl/Vyrdri). Acht maanden geleden kwamen we na elkaar aan in deze miljoenenstad. Nu hebben we nog vier weken te gaan alvorens we weer afscheid nemen. Het is een gek idee hoe snel de tijd vliegt. Tegelijkertijd zijn we er klaar voor om ons appartement van 24 m2 met stapelbed, op 30 hoog aan de 10-baans brede weg Katipunan weer om te ruilen voor ons flatje aan de Scharlakendreef. Alles is relatief, realiseer je je opeens. Overvecht heeft me nog nooit zo stil, schoon en groen geleken! En wat een paleis bewonen wij eigenlijk in Utrecht!

We hebben het hier niet slecht hoor. Nee, een 'condo' met balkon en uitzicht op de zonsondergang boven Manila Bay geldt hier als high-end living. Kijk ik naar benee, dan zie ik ons privé zwembad met palmboompjes en ligstoelen. In de lobby houdt de portier dag en nacht de deur voor je open.
En toch. En toch ben ik blij dat we hier niet “voor altijd” wonen.

Metro Manila is een betonnen jungle waar parken niet bestaan en het verkeer nooit stopt. Waar de stoep als extra rijbaan geldt en het lijkt of de mensen allemaal tegelijk om het hardst lawaai maken. Waar de fastfoodketens prevaleren en de taxichauffeurs nooit rijles hebben gehad. Waar de overtallige winkelcentra een dagje uit voor de familie zijn. Waar extreem dikke kinderen met iPads rondlopen en extreem dunne kinderen plastic flessen verzamelen. Waar je midden in de nacht moet vertrekken, wil je überhaupt de stad uit kunnen komen. Waar de ochtend je groet met een bruine deken over de gebouwen.

Ook de laatste maand ga ik Metro Manila niet meer in mijn hart sluiten. Ik ga wél nog goed genieten van de koffiebarretjes in onze buurt waar ze Filipijnse koffie schenken. En als er koffie is, dan is het goed :)

• 19 Oktober 2014 - 19:25

Marieke:

Nog 3 weken en dan genieten van de rust, ruimte en groen van Nieuw Zeeland.
    'Hang in there'.
    Liefs van mam.

• 20 Oktober 2014 - 15:07

Anja:

Haha, het paleisje in Overvecht wacht op jullie! maar eerst even de rust van Nieuw-Zeeland!
    Zin om in Utrecht weer een biertje te drinken met jullie :)
    xxx Anja

• 21 Oktober 2014 - 20:50

Irene:

Het moest er een keer van komen, de frustratie over Manilla. Wat zonde dat zo'n mooi land, een vieze hoofdstad heeft. Met kleine dingen (parken/groenstroken) kun je de stad al veel aangenamer maken. Maar goed wie ben ik om daar iets over te zeggen. Totaal andere cultuur en leven. Succes nog even in het stapelbed!

xxx Ireen

• 24 Oktober 2014 - 02:59

Arnoud En Efrath :

Mooie vooruitzichten! Gelukkig hebben we deze laatste weekjes nog een paar korte uitstapjes buiten de stad. Dankjulliewel en tot gauw :) X Eef

Tags: Manilla, koffie, smog

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013