Eén jaar na Haiyan: mijn bijdrage als VSO'er - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Eén jaar na Haiyan: mijn bijdrage als VSO'er - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Eén jaar na Haiyan: mijn bijdrage als VSO'er

Door: Efrath

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

10 November 2014 | Filipijnen, Quezon City

Onze laatste week in de Filipijnen staat in het teken van evaluatie van onze projecten en het afronden van werkzaamheden. De afgelopen weken heb ik enkele mijlpalen bereikt voor mijn werk. Het rapport met aanbevelingen voor het overheidsbeleid op rampenbeheer ligt inmiddels bij de Office of Civil Defense. Het ministerie doet op dit moment een grootschalige evaluatie van de wet. Ze verzamelt daarvoor ervaringen van betrokken partijen en ideeën voor verbetering. Tijdens een conferentie nam de directrice mijn rapport (http://goo.gl/wDIsdt) in ontvangst en gaf aan dit als input voor de evaluatie te beschouwen. Dat was wat mij betreft het belangrijkste doel voor mijn aanbevelingen :)

Verder heb ik aan project NOAH en een leger geologie-studenten aanbevelingen gepresenteerd voor het effectief communiceren van risico-informatie. Project NOAH heeft veel technische informatie beschikbaar waarop overheden maatregelen kunnen baseren om risico's op rampen te verkleinen. Ook het grote publiek kan met actuele informatie over orkanen en overstromingen zichzelf voorbereiden. De kunst is om deze informatie niet alleen in Jip-en-Janneketaal over te brengen, maar ook te zorgen dat er een strategie achter de communicatie zit. De projectleider vond het zeer nuttig en wilde de aanbevelingen graag overnemen voor de communicatie-activiteiten van NOAH. Voor alle ins en outs over risicocommunicatie, zie http://goo.gl/NsjsBE.

Het voorstel voor het institutionaliseren van project NOAH (waarbij NOAH niet meer op projectbasis werkt, maar als volwaardig onderzoeksinstituut verder gaat) waar ik aan heb meegewerkt, is nog in behandeling bij het Department of Science & Technology. Als NOAH geen instituut wordt, bestaat de kans dat het project op termijn ophoudt te bestaan. Met meerdere workshops heb ik het managementteam geholpen een visie en missie voor het toekomstige instituut te ontwikkelen. Dit heeft, samen met mijn onderzoek naar soortgelijke organisaties wereldwijd, de basis gelegd voor het voorstel voor het instuut. Hopelijk horen we volgend jaar positief bericht over het onderzoeksinstituut in wording, als wij al lang en breed weer in Nederland aan het reïntegreren zijn!

  • 10 November 2014 - 09:37

    Eef:

    Goed bezig Eefje. Ik vind het maar knap van je wat je allemaal doet: presenteren, workshops geven en rapporten schrijven. Ik hoop van harte dat ze jullie aanbevelingen ook serieus nemen en er wat mee gaan doen. Dat zou wel echt geweldig zijn. En dan nu op naar Nieuw Zeeland! Eigenlijk vind ik dat jullie nu wel lang genoeg weg geweest zijn en wel weer ns terug mogen komen. Maar vooruit dan maar, ga nog maar weer even ergens rondreizen :-p
    Dikke knuffel Eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1215
Totaal aantal bezoekers 148933

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 17 November 2014

Filipijnen

11 Oktober 2013 - 25 Januari 2014

Nederland

Landen bezocht: