Op veldbezoek naar de Pampanga rivier (deel 2) - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Op veldbezoek naar de Pampanga rivier (deel 2) - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Op veldbezoek naar de Pampanga rivier (deel 2)

Door: Arnoud Keizer

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

19 April 2014 | Filipijnen, Quezon City

Hier dan het vervolg (deel 2) van mijn veldbezoek naar het stroomgebied van de Pampanga rivier. Dat was begin maart, toen het buiten nog betrekkelijk goed vertoeven was. Inmiddels tikken we hier de 35 graden aan.

Na het ochtendprogramma nuttigen we de lunch in een lokaal restaurant in San Fernando, alwaar we genieten van een goede Kare-Kare. Tijdens de lunch kijken we terug op een relatief productieve ochtend in de gemeente San Fernando. Dat gezegd hebbende breekt de officiële lunchpauze van onze begeleiders aan en duurt het nog even voordat we daadwerkelijk kunnen afreizen naar het gemeentehuis van Arayat.

De Gemeente Arayat is gehuisvest in een spick & span splinternieuw gebouw. Hier mogen we op persoonlijke toestemming van de burgemeester wachten om de dijk te kunnen bezoeken. Op de overstromingskaart die we uiteindelijk te zien krijgen hebben rivieren dezelfde kleur gekregen als de wegen. We kunnen dus maar beter gewoon in het veld gaan kijken :).

We bezoeken een recentelijk aangelegde dijk, gefinancierd met nationale gelden; indrukwekkend steil en volledig van beton, dit is duidelijk geen gemeentelijk dijkje. De dijk die we eerder bezochten zal er ooit ook zo gelikt hebben uitgezien. We vragen ons daarom nog wel af wat voor constructie er onder de waterlijn is aangebracht en hoe sterk de damwanden zijn om het komende regenseizoen te kunnen doorstaan.

De volgende stop is aan de overkant van de rivier waar eigenlijk niet echt een dijk van betekenis te bekennen is, maar waar de niet te stoppen oevererosie de rode draad in het verhaal vormt. Een paar jaar geleden verdween hier nog een compleet huis van beton in de rivier. Probleem? De gemeenteambtenaar verduidelijkt: “Gelukkig ging het allemaal niet heel erg plotseling, de familie had elders in het dorp al een nieuw huis gebouwd”.

We sluiten de dag met een bezoek aan een grootse stuw die is aangelegd om het inlaten van water voor irrigatiedoeleinden mogelijk te maken. We hebben een mooi uitzicht over een vlakte met rijstvelden. In de verste verte is geen huis te zien, maar dat heeft een reden, zo wordt ons verteld: “Bij het begin van het regenseizoen loopt dit gehele gebied onder water”. Deze informatie kunnen mijn collega’s gebruiken bij het opzetten van een hydrologisch model van het gebied.

Als laatste maken we een uitstapje naar de Barangay van San Juan Bano die in 2009 getroffen werd door een andere vorm van natuurgeweld; door modderstromen vielen in 2009 tijdens tyfoon Ondoy veel doden. Reusachtige keien langs de weg laten zien met welk een kracht de modder de berg af kwam stromen. En het gevaar is nog steeds niet geweken: “Bij sterke regenval bestaat er de kans dat de helling opnieuw in een grote modderrivier verandert”.

Al met al denk ik dat project NOAH de gemeente Arayat binnenkort van waardevolle basisinformatie kan voorzien over overstromingsrisico’s en aardverschuivingen. Ik hoop dat ze op basis hiervan adequate rampenbestrijdingsmaatregelen kunnen voorbereiden en uiteindelijk ook kunnen uitvoeren.

• 22 April 2014 - 20:17

Irene:

Hoi Arnoud,

Wat leuk dat je steeds op veldbezoek mag om de problemen zelf te analyseren. Fijn ook dat je de verhalen en waarnemingen kan gebruiken om het te ontwikkelen hydrologische model te valideren. Toch wat andere problemen waar ze daar tegenaan lopen. En ik vind het grappig om te lezen dat een volledig huis dat in de rivier verdwijnt geen probleem is, omdat ze er al op hadden 'geanticipeerd'.

Veel succes daar! Maak er maar mooie kaarten van met verschillende kleuren :p

Groetjes,
    Irene

• 29 April 2014 - 09:04

Judith Van Den Bos:

Beste Arnoud en Efrath,

Wat een wereld van verschil met Nederland. Zijn wij hier aan het stoeien over de hoogte van de nieuwe normen voor de dijken, terwijl het bij jullie de vraag is waar de dijken liggen en of ze een beetje standhouden bij overstromingsdreiging. Geweldig om te lezen. Geniet van elke ervaring en verbazing en blijf ons inspireren met mooie verhalen.

Hartelijke groet,

Judith van den Bos

• 05 Mei 2014 - 12:32

Mark:

leuk je verhalen te lezen.

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013