Wil je echt 'n mooie dag? Begin met 'n dansje! - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Wil je echt 'n mooie dag? Begin met 'n dansje! - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Wil je echt 'n mooie dag? Begin met 'n dansje!

Door: Efrath Silver

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

30 Augustus 2014 | Filipijnen, Bohol

Twee weken workshops geven in de Visayas, om precies te zijn op het eiland Samar en het eiland Bohol, was een goede break van de kantoorwerkzaamheden in Manilla. Tijd om ook de longen een adempauze te gunnen; de smogwolk boven de stad lijkt de laatste tijd steeds dikker te worden. Op 3 augustus vlogen we naar Tacloban, waar Arnoud vorige keer al over schreef. Vanaf daar reisden we per achtbaan (crazy bus ride) naar het lieflijke stadje Paranas, aan de westkust van het onontwikkelde (en dus groene) eiland Samar.

De participanten van de workshop waren verschillende gemeenten uit de provincie. Samen met twee medewerkers van VSO Filipijnen faciliteerden we drie dagen lang een training onder de naam 'Volunteer Management System for Disaster Risk Reduction and Management'. In goed Nederlands ging het dus over hoe gemeenten lokale vrijwilligers georganiseerd kunnen inzetten voor activiteiten die rampen helpen voorkómen tot en met noodhulp, als er dan tóch iets gebeurt.

Arnoud gaf de aanwezigen een inleiding in het nut van goede kaarten voor disaster management. Door kritieke infrastructuur zoals ziekenhuizen, elektriciteitscentrales en evacuatiecentra op OpenStreetMap (een soort Wikipedia voor kaarten – oftewel, bouw samen een kaart) in te tekenen, en dat te combineren met bijvoorbeeld een overstromingskaart, kun je in één oogopslag zien welke delen van je stad het meeste risico lopen. Efrath organiseerde een heuse 'disaster policy carousel' waarbij de gemeenteambtenaren de zaal rondgingen als ware in een draaimolen en tegelijkertijd hun ervaringen met het nationale beleid voor rampenvermindering konden delen.

De week daarop herhaalden we het driedaagse trucje op het toeristische eiland Bohol voor de gemeenten aldaar. We vulden de workshop aan met een ritje op de motor naar de Chocoladeheuvels en een dag veldwerk in het stroomgebied van de Carood rivier. We sloten de twee weken af met een tropisch weekend snorkelen met zeeschildpadden op Apo Island en scooteren over het magische eiland Siquijor.

Het was behalve nuttig en leerzaam ook heel lollig. We hebben onze karaokevaardigheden opgekrikt en weten nu ook dat de Filipino's een dansje niet schuwen tussen het serieuze werk door. Zie de video hieronder voor een sfeerimpressie :)

• 30 Augustus 2014 - 22:16

Irene:

Hoi, Het blijft maar terugkomen dat cultuurverschil. Wat een ervaringen allemaal! Wat een coole foto met die helmen op. Fijn dat jullie wat input hebben kunnen leveren aande gemeenten in de omgeving. Ik ben heel benieuwd naar het dans/karaoke filmpje!!

Liefs, Ireen

• 31 Augustus 2014 - 08:19

Arnoud En Efrath :

Hee Ireen! Cultuurverschil, dat is het zeker. Het is gelukt om het filmpje te uploaden, check maar, hahaha!

• 31 Augustus 2014 - 20:24

Sanne:

Wat leuk om jullie bijzondere ervaringen weer te lezen! Jullie zijn goed bezig! Het ziet er ook nog eens ontzettend gezellig uit! :) Fantastisch filmpje! Zullen we binnenkort nog een keertje skypen? Geniet nog van jullie tijd daar en de bijzondere ervaringen! Liefs, Sanne

• 31 Augustus 2014 - 21:25

Marjan:

Hoi Arnoud en Efrath

Werken op de eilanden maar ook even relaxen is goed. Snorkelen met zeeschildpadden, leuk!!! En scooteren, moet zeggen dat de helmen jullie erg leuk staan, is wel lachen.
    Leuk om jullie verslag te lezen.

We wensen jullie nog veel succes de komende tijd.
    Hartelijke groetjes.
    Marjan en Wim.

• 01 September 2014 - 13:54

Lennart En Nanda:

Hey Arnoud en Efrath,

Wat hebben jullie weer goed werk geleverd met die workshop. Goed bezig!
    Lief dat jullie ons ook elke keer weer mailen. De tijd vliegt echt snel voorbij idd. Nog maar 3 maanden voor jullie. Hebben jullie er wel genoeg aan?
    Wij gaan er nog een paar maandjes aan vast plakken. We kunnen en willen onze projecten nog niet achter laten. En uiteraard reserveren we nog wat tijd om te genieten.

Grappige is dat ik in mijn team met 3 Filipijnse meiden samen werk. Misschien moet ik ze dit geweldige filmpje maar eens laten zien. Fantastisch :)

Heel veel succes nog daar en geniet er van. Groetjes vanuit Malawi

• 02 September 2014 - 14:40

Arnoud En Efrath :

Bedankt weer allemaal voor de leuke feedback! Het goede nieuws is dat we binnenkort opnieuw mogen gaan "dansen" op Cebu (oktober) en volgende week (nogmaals) op Bohol.
    @Sanne, heel gezellig inderdaad en dat Skypen gaan we zeker doen! @Marjan, de zeeschildpadden waren erg bijzonder. Bedankt voor het compliment, de goede wensen en de groeten terug, ook aan Wim.
    @Malawi, de workshops zijn wel erg leuk inderdaad. Het is bovendien een welkome afwisseling van het soms toch ietwat minder aantrekkelijke stadse kantoorleven. Ik vrees dat wij voldoende hebben bijgedragen na precies 9 maanden, want van half november tot en met begin januari gaan wij het land van de Kiwi's verkennen :) Mooi overigens dat jullie kunnen verlengen, jullie hebben het nog steeds naar jullie zin neem ik aan dan ;) Grtz!

• 12 September 2014 - 09:42

Jacko:

Hallo Arnoud en Efrath,

Wat schrijven jullie toch elke keer geweldige verhalen! Ik vind het erg leuk om jullie zo nog steeds te kunnen volgen. Inmiddels ben ik weer 4 weken aan het werk in NL en dat bevalt ook goed! Het gaat jullie goed.

Groet, Jacko.

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013