Kronieken van de Spaans-Amerikaanse overheersing - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Kronieken van de Spaans-Amerikaanse overheersing - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Kronieken van de Spaans-Amerikaanse overheersing

Door: Arnoud Keizer

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

24 Juni 2014 | Filipijnen, Quezon City

Manilla staat niet bekend als een stad met een rijke historie. Niets is echter minder waar. Tot de komst van de sultans in de 14e eeuw is er niet veel bekend over Manilla. Het was een klein vissersdorp aan de rivier Pasig. In 1570 veroverden de Spanjaarden de plek vanwege haar strategische ligging aan een enorme baai. Ze begonnen met de bouw van een vesting. Een prent toont de Spaanse garnizoensstad omstreeks 1851.

De belangrijke mensen woonden in die tijd in Intramuros, Latijn voor “binnen de muren”. In Intramuros zelf kun je vandaag de dag replica’s van Spaanse huizen bezichtigen, maar daarbuiten is voor de oplettende bezoeker ook nog originele bebouwing terug te vinden. De wijk Binondo aan de overkant oogt arm, smerig en vervallen, maar je vindt er ook oude Spaanse casa´s.

Nederland-Spanje eindige onlangs in 5-1. In 1600 werd de strijd voornamelijk op zee beslecht. Een Nederlandse handelsmissie verkende begin 17e eeuw delen van Azië, waar de Spanjaarden de scepter zwaaiden. Op 14 december 1600 vond een zeeslag plaats tussen het Nederlandse schip Mauritius en het Spaanse galjoen San Diego. De San Diego had 350 soldaten en 14 kanonnen aan boord en was daarom veel beter uitgerust dan het Nederlandse schip. De San Diego kon daar echter niet van profiteren; de kanonnen weigerden dienst, de Spanjaarden raakten in paniek, maakten water en gingen uiteindelijk ten onder in hun zinkende schip.

Ondanks de nederlaag tegen de Hollanders zouden de Spanjaarden de Filipijnse archipel 300 jaar lang koloniseren. De naam ‘Filipijnen’ stamt af van de naam van de Spaanse koning Felipe. Toen de Spanjaarden in 1898 verdreven werden, vielen de Filipijnen in handen van de volgende kolonist, de Verenigde Staten.

Een halve eeuw later, precies één dag na de aanval op Pearl Harbor, begon de tweede wereldoorlog met Japanse bombardementen op Filipijns grondgebied. Het strategisch gelegen eiland Corregidor, in de Baai van Manilla, speelde hierin een belangrijke rol. We bezochten vorige week deze serene plek en pikten enkele historische feiten mee. Van januari ‘42 tot en met maart ‘45 zouden de Japanners het land met harde hand regeren. Bij het sluitstuk van de oorlog, de Slag om Manilla, kwamen naar schatting 100.000 burgers om. Het zou de geschiedenis in gaan als de bloedigste strijd in de gehele Pacific, waarbij Manilla compleet werd verwoest. Een stukje geschiedenis waar wij ons niet van bewust waren. Wat jij?

Op 4 juli 1946 werd de Filipijnen uiteindelijk onafhankelijk verklaard (jawel, op de Amerikaanse Independence Day). Filippino’s vieren hun onafhankelijkheid echter op 12 juni, de dag dat zij zichzelf vrij verklaarden van de Spanjaarden.

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013