Intermezzo - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Intermezzo - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Intermezzo

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

19 December 2013 | Nederland, Utrecht

Hierbij weer een korte update over onze a.s. uitzending naar de Filippijnen.

Iedereen heeft de verschrikkelijke beelden kunnen zien naar aanleiding van de tyfoon Haiyan. Dit geeft maar weer aan hoe nodig de hulp is die we gaan binnenkort gaan bieden in de Filippijnen. Wij zullen zelf niet gaan helpen bij de wederopbouw van het land, maar zullen gaan werken aan beleidsinstrumenten en technische oplossingen voor de Filippijnen, die voorafgaande of tijdens rampen zoals Haiyan ingezet kunnen worden. Hiermee wordt o.a. beoogd om de minder bedeelde mensen minder kwetsbaar te maken voor natuurrampen, ook één van de doelen van VSO.

Ter illustratie: tijdens de tyfoon werd op de website van het project waar Arnoud voor gaat werken (http://noah.dost.gov.ph/) de verwachte baan van de tyfoon op kaart weergegeven. Daarnaast werden de voorspelde hoogwaterstanden op diverse locaties in het land geprojecteerd. Hiermee werd beoogd mensen beter voor te bereiden op wat komen ging. Echter, gezien de omvang van de storm was dat op dat moment een druppel op de gloeiende plaat. Het is slechts gissen naar wat er gebeurd zou zijn als mensen niet van te voren geïnformeerd waren...

Van de ramp terug naar onze uitzending.

1. Eind november hebben we onze laatste pre-departure training in het rustieke Boxtel (Brabant) gehad. Hierbij hebben we meer geleerd over het EU aid project, waar onze beide uitzendingen deel van uitmaken. Het interessante was vooral dat we het VSO Manilla-team beter hebben leren kennen. Wij vormen straks samen met twee Britten en een Duitser een team van experts die de zgn. rampen risico reductie binnen 2 overheidsorganisaties een stap verder moeten brengen. Vanwege de kennismaking met één van de Britten, die al eerder bij de organisatie van Arnoud als vrijwilliger had gewerkt, werd het project zeer concreet en kon er inhoudelijk en sociaal gesproken worden over de mogelijkheden aldaar.

2. Zoals bekend is onze uitzending in verband met de tyfoon Haiyan uitgesteld tot januari 2014. Eén van de redenen van het uitstel was dat het lokale kantoor van VSO in Manilla (VSO Bahaginan) zelf een hulpactie opgestart had. Een kort verslag hiervan vind je hier: http://goo.gl/lc7JU9.

In de tussentijd zitten we niet stil;
- Arnoud heeft een interview gehad met een journalist van People Business over Goed Werkgeverschap (http://goo.gl/xBK3j6)
- Samen zijn we geïnterviewd door WaterForum (http://goo.gl/7LvJoI)
- Met VSO gaan we in januari praten over de rol die we in de Filippijnen kunnen gaan vervullen als reporter, om verslag te kunnen doen van onze activiteiten aldaar.
- De laatste inentingen en het rapport van onze medische keuring zijn inmiddels in the pocket!
- Kleine bijkomstigheid van het uitstel was dat we in de tussentijd ons eigen huis hebben moeten verlaten :P

3. De totale opbrengst van ons Benefietconcert en onze andere fondsenwervingactiviteiten is uitgekomen op een bedrag van € 822,95. Een zeer mooi bedrag waar we erg tevreden mee zijn. We willen alle gulle gevers dan ook van harte bedanken voor de geleverde bijdrage, mede namens VSO. Het volledige bedrag is inmiddels overgemaakt op Giro 92.

Tot de volgende update!

• 20 December 2013 - 18:03

Yv:

Eef en arnoud wat pakken jullie alles ook gedegen aan....jullie maken dooor alle interviews echt ook andere mensen bewust wat zij zelf ook zouden kunnen doen voor een betere wereld! Ik vind het maar zogaaf! En eind januari komt snel dichterbij!

• 23 December 2013 - 15:26

Arnoud En Efrath :

hee Yv! dank voor je reactie :) we hopen dat we snel die kant op kunnen om het ook allemaal waar te maken ;)

• 25 December 2013 - 09:51

Anne Vervoort:

hee jongens, supergoed bezig, wat mooi dat er ook structurele verbeteringen en strategieen aangeboden worden aan de filipijnen... ga zo door! lijkt me ook interessant!

• 05 Januari 2014 - 23:13

Piet Van Noort:

Naar vernomen valt de schade in de hoofdstad SEBU wel mee. We zijn drie keer in Oslob geweest maar hebben ook de armoede van de blikken onderkomens in Subu bewonderd. Onder de meeste golfplaten onderkomens en in de meeste bamboe hutjes stonden wel kleuren TV's De mensen waren daar in een bepaalde armoede heel gelukkig. Een ziekenhuis is er in de sloppenwijk van de hoofdstad Cubu nooit geweest. Kijk vooral uit waar geld aan uit wordt gegeven. Filipino's met de dikste nekken staan ook hier vooraan!

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013