Deze informatie kan levens redden - Reisverslag uit Hagnaya, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Deze informatie kan levens redden - Reisverslag uit Hagnaya, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Deze informatie kan levens redden

Door: Arnoud Keizer

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

20 Oktober 2014 | Filipijnen, Hagnaya

De afgelopen week stond in het teken van nog eens 4 OpenStreetMap trainingen. Deze keer mocht ik daarbij ook afreizen naar het noorden van Cebu, waar een jaar geleden tyfoon Haiyan huishield. OpenStreetMap is een online digitale kaart van de hele wereld, die wordt onderhouden door duizenden vrijwilligers wereldwijd. OpenStreetMap werd ook veelvuldig gebruikt bij de hulpoperaties na de ramp. http://goo.gl/1UoJBu

In totaal heb ik 8 trainingen gegeven aan dorpshoofden, jongeren en ambtenaren. De trainingen hebben als doel om de deelnemers ervaring te laten opdoen met het maken van basiskaarten en daarnaast om te laten zien hoe je deze informatie kunt gebruiken in de voorbereiding op natuurrampen. Bij het maken van de kaarten leg ik de focus op vitale infrastructuur, zoals ziekenhuizen, evacuatiecentra en communicatiemiddelen. Over één van deze workshops hebben we een filmpje gemaakt: http://goo.gl/OL9OHX.

Tijdens tyfoon Haiyan kwamen in de stad Tacloban tientallen mensen om het leven toen hun opvangcentrum getroffen werd door de stormvloed. Met degelijke kaarten had deze tragedie voorkomen kunnen worden. De overstromingskaarten, waaraan ik met mijn collega’s in Manila werk, kun je eenvoudig over de basiskaarten leggen die de overheden zelf moeten maken. Als daaruit blijkt dat een school precies op een plek staat die tijdens een overstroming onder zal lopen, moet je daar geen opvangcentrum maken.

De Filippijnen kennen een vrij groot probleem op het gebied van het delen van informatie. Zo worden relevante data op het gebied van rampen, zoals overstromingskaarten, niet standaard gedeeld met derden en zelfs niet tussen overheden onderling. Partijen willen met de verkoop van data geld verdienen. Volstrekt nutteloze bureaucratische rompslomp zorgt ervoor dat er bij natuurrampen meer doden vallen dan strikt noodzakelijk, omdat cruciale informatie niet op tijd kon worden verspreid.

In mijn trainingen probeer ik uit te leggen dat het tegenovergestelde mogelijk is. OpenStreetMap is anders. Alle informatie die door vrijwilligers aan OpenStreetMap wordt toegevoegd is wereldwijd vrij te gebruiken en te bewerken. En daarom luidt mijn statement tijdens de trainingen “Let’s use OpenStreetMap, ‘cause proper maps can save lives”. Nb. Momenteel kun je je aanmelden om als vrijwilliger van achter je computer - en daarmee op veilige afstand - de door Ebola getroffen gebieden in Afrika in kaart te brengen. http://goo.gl/hchNSz

• 21 Oktober 2014 - 20:46

Irene:

Goed werk dat je verricht Arnoud (en Eef). Heftig om te lezen dat de data niet wordt gedeeld. Ik kan begrijpen dat je een (klein) bedrag vraagt voor commerciële instellingen, maar het verspreiden van de data binnen de afdelingen van de overheid zo moeilijk wordt is erg jammer. Fijn dat jij manieren kent om deze bureaucratie te omzeilen en zo de mensen daar te helpen. Succes nog de laatste weekjes!

Groetjes,
    Irene

• 25 Oktober 2014 - 15:31

Arnoud:

Hey Irene, dank wederom voor je reactie. Ik ben van mening dat zelfs voor commerciële partijen in het veld van disaster risk reduction de informatie vrij toegankelijk zou moeten zijn. Commerciële partijen helpen overheden in het zoeken naar oplossingen om dit land te beschermen tegen verdere rampen. Als je als overheid vervolgens bureaucratische obstakels opwerpt, zorg je er alleen maar voor dat de prijs voor de producten van deze commerciëlen omhoog gaat. Als overheid betaal je die prijs dus ook :) Niet echt verstandig, wetende dat hier elk jaar 100 mensen omkomen bij een "doorsnee" tyfoon (zoals tyfoon Rammassun in juli dit jaar). Grtz!

• 03 November 2014 - 14:58

Gert & Marianne Langelaar:

Wij hadden al een tijdje niet meer naar de weblog gekeken maar heb de achterstand nu ingehaald. Wat een jaar hebben jullie gehad en wat een levenservaring erbij. Prachtig de foto's, je krijgt samen met verslagen en foto's een aardige indruk van het land.
    Een mail van Gep en André bracht ons weer op het spoor. De filmpjes voor promotie zijn ook leuk, jullie zien er goed uit!
    In een paar woorden: "Goed werk, wat jullie daar verrichten!!!"

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013