Van workshop naar workshop en ook nog een tyfoon - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Van workshop naar workshop en ook nog een tyfoon - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Van workshop naar workshop en ook nog een tyfoon

Door: Efrath

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

12 September 2014 | Filipijnen, Quezon City

De weken gaan snel: vandaag hebben we nog precies twee maanden te gaan tot het einde van ons verblijf in de Filipijnen. En er valt nog heel wat te doen voor we vertrekken! Efrath is druk bezig haar interviews met verschillende organisaties af te ronden. De resultaten daarvan moeten uitmonden in een paper met aanbevelingen voor het verbeteren van het rampenbeheer. Alleen al voor het regelen van de interviews moet ze bergen verzetten. Mailen, bellen, smsen, collega's inzetten en opnieuw mailen, bellen, smsen... een eindeloos verhaal als telefoons niet worden opgenomen, mails niet worden gelezen of beantwoord en loze beloften worden gedaan. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt, dus dat paper moet er hoe dan ook komen :)

Daarnaast helpt Efrath collega's bij project NOAH om een communicatiestrategie voor volgend jaar te ontwikkelen. Tot nu toe was een dergelijke strategie afwezig en was er ook geen budget (en initiatief?) om zelf evenementen of andere activiteiten te organiseren. Aangezien Efrath nu ook het algemene projectvoorstel voor 2015 begeleidt, is dit het moment om volgend jaar budget en tijd vrij te maken voor strategische communicatie.

Alsof dat allemaal niet genoeg is, zijn we afgelopen dagen voor de tweede keer naar Bohol afgereisd om een vervolg op de eerdere workshop te geven. Het was voornamelijk het feestje van Arnoud. Hij mocht de lokale ambtenaren leren hoe ze een GPS kunnen gebruiken om belangrijke gebouwen in hun wijk te lokaliseren en vervolgens op de kaart te zetten. Daarbij werd hij gefilmd en gefotografeerd door het driekoppige mediateam van VSO International. In december organiseren zij een tentoonstelling in Brussel over ons werk.

De komende weken gaan we nog even door met de workshops. We moeten in ieder geval nog drie dagen naar noord Cebu in oktober en mogelijk terug naar Samar voor een vervolgtraining. We vliegen wat af en aan, niet Efraths favoriete bezigheid ;) Komende week hebben we een surfvakantie in het noorden van de Filipijnen gepland, samen met Eddy en Mariska die momenteel bij ons op bezoek zijn. De tyfoon-op-komst Luis kan de komende dagen echter nog roet in het eten gaan gooien...

• 28 September 2014 - 09:46

Irene:

Gaaf Arnoud dat je op VSO tv komt ;) Volgens mij zijn de workshops een essentieel onderdeel van jullie avontuur. Het in het praktijk doen, is erg waardevol.
    Efrath, heel veel succes met de interviews regelen! Als je eenmaal iemand te pakken hebt, weet ik zeker dat je de juiste informatie naar boven haalt!

• 25 Oktober 2014 - 15:00

Arnoud:

Hey Irene. Beetje late reactie :P, maar, inderdaad! Als de film af is gaan we zeker even een linkje plaatsen! We zijn in ieder geval heel benieuwd naar wat ze ervan gaan maken. Binnenkort komt ons verhaal trouwens ook op BNR Nieuwsradio i.v.m. de tyfoon die een jaar geleden het land trof. Grtz, Arnoud

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013