Tyfoon Rammasun op volle kracht langs Manilla - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Tyfoon Rammasun op volle kracht langs Manilla - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Tyfoon Rammasun op volle kracht langs Manilla

Door: Efrath Silver

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

16 Juli 2014 | Filipijnen, Quezon City

Dinsdagavond 15 juli
We slaan voor twee dagen eten in bij de supermarkt. Overigens hebben we al weken een grote tas met voedsel in blik en 60 liter gebotteld water klaar staan, waarmee we een week vooruit kunnen in geval van nood. Op Twitter worden mensen gemaand met spoed al hun elektronische apparaten op te laden. Dat belooft wat. Rond 11 uur gaan we naar bed.

Dinsdagnacht 15 op 16 juli
Om kwart voor één worden we weer wakker, de wind is aangetrokken en giert nu om de flat. Op 30 hoog klinkt het als een enorm kabaal. Twee uur later komt het regenwater met beetjes onder onze balkondeur door en moeten we met een handdoek voorkomen dat de boel binnen nat wordt. We sturen nog net wat berichtjes over Whatsapp als de stroom rond drie uur uitvalt. Buiten klinken vele sirenes en in de verte zien we een brand. Toch maar proberen te slapen. Net na zessen schrikken we weer wakker – nu is het echt begonnen. Tyfoon Rammasun heeft Manilla bereikt en langzamerhand worden wind en regen steeds sterker.

Woensdagochtend 16 juli
Ruim drie uur lang waait het windsnelheden van 120-140 km per uur. Wij zitten aan het raam gekluisterd en kijken naar het schouwspel buiten. In de sloppenwijk onder onze flat zien we mannen op hun daken klimmen om de golfplaten vast te houden. Via onze pas aangeschafte radio (met accu) proberen we het laatste nieuws in het Tagalog te volgen. Tegen verwachtingen in blijken er geen vloedgolven in Manila Bay te zijn dankzij laagtij.

We besluiten een kijkje te nemen in de lounge op de vierde verdieping. Op deze verdieping is het buitenzwembad waar een uitsparing in het gebouw zit. De doorgang is een ware windtunnel en we zijn diep onder de indruk van de kracht van het natuurgeweld. De palmbomen bij het zwembad houden het maar net. De lounge heeft ramen aan de oostkant, precies de richting waar de storm vandaan komt. De wind slaat als een dolle tegen de ramen. Gezinnen met kinderen wachten de tyfoon hier af, maar wij maken ons gauw weer uit de voeten.

Na negen uur neemt de wind geleidelijk af en regent het alleen nog hard. De tyfoon is de stad gepasseerd. Aan het eind van de ochtend is de stroom nog steeds niet terug. Alleen de noodaggregaat van het gebouw doet het. Als de gemeenschappelijke internetverbinding in de lounge blijkt te werken, lukt het via Twitter wat nieuws binnen te halen. Er zijn overstromingen in de stad, een aardverschuiving en twee omgevallen “structures”. Het waterniveau in de Marikina rivier, op twee kilometer van ons huis, staat hoog genoeg voor evacuatie van de omwonenden.

Vrijdag 18 juli
Het is weer "rustig" in de stad: de dagelijkse files zijn weer terug gekeerd en ook de straten op de Campus zijn weer vrij gemaakt van omgevallen bomen. Het enige dat nu nog herinnert aan de tyfoon is dat de helft van de provincie nog steeds zonder stroom zit.
In de grote stad Manila hebben we iets meer geluk met de stroomvoorziening. We zitten inmiddels in het ritme 6u aan, 4u uit, 6u aan. Met het vandaag aangeschafte verlengsnoer kunnen we de stroom inmiddels ook uit de gang halen, dus dan hebben we alsnog fulltime stroom :P

Er zijn hier in Quezon City - voor zover we weten - geen slachtoffers gevallen, maar buiten de stad ging het er heftiger aan toe, met doden tot gevolg en veel overstromingen.

Het was al met al een roerige week, mede omdat onze projecten zo nauw betrokken zijn bij de informatie voorziening voorafgaande en tijdens de tyfoon. Hoewel de productie deze week vrij laag lag, zijn we mentaal toch wel moe. Hoogste tijd om weer eens een weekendje er tussenuit te gaan. Ons onderkomen voor het komend weekend, Circel Hostel - Zambale, is in ieder geval onbeschadigd :)

Maandag 28 juli
De meeste omgevallen bomen op de campus zijn weer opgeruimd. Nog geen 2 weken later heeft niemand het hier nog over Glenda, maar 4 dagen geleden kwam de nationale rampen organisatie nog wel met het bericht dat het officiële dodental inmiddels 98 bedraagt met nog 5 vermisten. Hiermee heeft de tyfoon een vergelijkbaar aantal slachtoffers veroorzaakt als tyfoon Vera die in 1983 over Manilla e.o. raasde. Het bericht kwam niet eens meer in het nieuws. Hoewel een vergelijking tussen tyfoons moeilijk te maken is, maakt het ons één ding duidelijk: de slachtoffers van Glenda zijn er - anno 2014 - nog steeds 98 te veel. Hier in de hoofdstad, zijn er echter maar weinig mensen die daar nog bij stil staan.

• 16 Juli 2014 - 09:32

Reinier:

wow, heftige ervaring! bedankt voor het delen

• 16 Juli 2014 - 10:25

Carla Brijer:

Heel veel sterkte. Wij in Nederland wachten angstvallig bericht af van de verloofde van mijn broer in sariaya.

• 16 Juli 2014 - 12:03

Nikita:

Heftig. Mijn broer is op dit moment in Manila. Heb alleen helaas nog niks van hem gehoord. Ik hoop dat alles goed met hem is.

• 16 Juli 2014 - 13:02

Arnoud En Efrath :

Bedankt voor jullie reacties. We hopen dat jullie familieleden het ook goed maken!

• 16 Juli 2014 - 15:08

Marjolein:

Hoi Eef,

Bedankt voor je bericht - ben opgelucht te horen dat jullie de tyfoon veilig doorstaan hebben.
    Heb nu wel dat beeld voor ogen van die mannen op hun golfplaten daken - wat eng!

• 16 Juli 2014 - 15:10

Meli:

Hallo
    bestaat er er telefoonnummer waar je heen kan bellen voor de eventuele overleden slachtoffers?

groetjes en alvast bedankt

• 17 Juli 2014 - 06:22

Patrick:

Ik zit nu in Vietnam in mui ne. Maar kan nergens vinden welke kant de tyfoon op trekt. Weet iemand hier iets meer van?

• 17 Juli 2014 - 13:09

Hannie Schinkel:

Hoi Efrath en Arnoud,

Fijn dat het bij jullie weer rustig is en jullie ongedeerd zijn! Kunnen jullie nu gewoon weer naar buiten? Is er iets bekend over het aantal slachtoffers?

Lieve groet Steef en Hannie

• 17 Juli 2014 - 14:17

Riloon:

Hallo Noud en Eef,
    Fijn om via deze weg te horen dat het goed met jullie gaat. Na zo'n spannende nacht en ochtend is het voor jullie nu opgelucht ademhalen. Hoe is het nu een dag later na het natuurgeweld? Alweer stroom in huis? Hoe is het op de werkvloer? Misschien collega's die nare dingen hebben meegemaakt? Sterkte voor een ieder die getroffen is door het natuurgeweld.
    Groeten uit Villa Frankrijk

• 20 Juli 2014 - 13:22

Wim En Marjan:

Goed te horen dat jullie de tyfoon goed hebben doorstaan. Daar wordt je als mens toch wel wat kleiner van.....Hebben genoten van Skype-gesprek. in de tuinen van Nunspeet. Veel liefs en groetjes uit Leusden.

Wim en Marjan