De aanloop naar tyfoon Rammasun - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu De aanloop naar tyfoon Rammasun - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

De aanloop naar tyfoon Rammasun

Door: Efrath Silver

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

15 Juli 2014 | Filipijnen, Quezon City

Maandag 14 juli 2014
De jongens en meisjes van de Flood Modeling Component zijn vandaag stiller dan anders. Er wordt druk gerekend, sommigen hebben de nacht op kantoor doorgebracht. Vandaag moet er een overzicht komen van alle barangays (deelgemeenten) op het pad van tyfoon Rammasun die overstromingsgevaar lopen. Ook bij de 'afdeling vloedgolven' draaien de modellen op volle toeren. Het zou nog wel eens laat kunnen worden vanavond, verzucht één van de jongens.

Dinsdagochtend 15 juli
Als ik binnenkom om 9.00 uur zijn de meeste collega's al aanwezig. Zo te zien zijn er een paar blijven slapen vannacht. Buiten is het weer nog rustig, alleen op de sociale media regent het waarschuwingen. Bij de Web Component is de stress toegeslagen. De programmeurs en communicatieadviseurs werken koortsachtig om alle informatie beschikbaar te maken voor het grote publiek, maar de internetverbinding werkt niet mee. Via de blog van project NOAH worden gemeenten in het oosten gewaarschuwd voor vloedgolven van 2 tot 2,5 meter. Als ik begin van de middag de lijst weer bekijk, is het voor sommige gebieden opgehoogd naar 3 tot 3,5 meter.

Dinsdagmiddag 15 juli
Als we naar buiten stappen om te gaan lunchen begint het langzamerhand te regenen. Dan opeens belt VSO vanuit Nederland; BNR Nieuwsradio heeft op Twitter een bericht van mij gezien en wil me interviewen over de tyfoon. Snel terug naar kantoor en nog met natte voeten sta ik de radio te woord (http://www.bnr.nl/?player=archief&fragment=20140715084751240 vanaf 0.52 sec).

Wat kunnen we verwachten van deze tyfoon? Volgens de berichten komt ie woensdagochtend in Manilla aan en kunnen we rekenen op windsnelheden van 60 tot 100 km/uur en 7.5 tot 20 mm regen per uur. De programmaleider van project NOAH is inmiddels in het landelijke Disaster Operations Center aanwezig om de president te informeren over de berekende overstromingen, vloedgolven en aardverschuivingen. Er zal later een persconferentie volgen.

Nu we op het punt staan het kantoor te verlaten is het buiten weer gestopt met regenen en maken binnen collega's zich op voor nog een nacht werk. De website http://noah.dost.gov.ph moet onder alle omstandigheden bereikbaar blijven voor 24/7 live updates. Op Twitter komen de eerste filmpjes binnen van de storm die aan de oostkust aan land is gegaan.

Wordt vervolgd (zolang er stroom is)...

• 15 Juli 2014 - 14:38

Hannie Schinkel:

Lieve Efrath en Arnoud,

Ik heb bewondering voor jullie!Het is in ieder geval niet saai zoals jullie leven. Wel spannend hoor.
    Hopelijk komt de internetverbinding weer tot stand en valt het allemaal mee met de typhoon! Pas goed op elkaar en jezelf!

Veel liefs Hannie

• 15 Juli 2014 - 17:04

Dineke Buitenwerf:

Jongelui...wat zal dat een spanning geven....de reden waarom jullie daar zijn....om nu zelf mee
    Te maken......pas goed om elkaar.....hoop dat de natuur niet al te geweldadig wordt.
    Groetjes ons

• 17 Juli 2014 - 23:07

Wim Abels:

Wat een belevenis! Beeldende foto's op Twitter. Ik deel het commentaar van Dineke. Veel succes daar met opruimen...

• 18 Juli 2014 - 06:19

Arnoud En Efrath :

hoi allemaal, bedankt voor jullie steun! het was inderdaad een hele belevenis, inmiddels is onze buurt grotendeels weer opgeruimd, alleen op de campus waar we werken lagen veel bomen om. Bij ons thuis hebben we nog niet de hele dag stroom, maar we klagen niet, in de getroffen provincies hebben ze ook na drie dagen nog helemaal geen stroom..

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013