De geneugten van de Filipijnse keuken - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu De geneugten van de Filipijnse keuken - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

De geneugten van de Filipijnse keuken

Door: Arnoud Keizer

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

17 Mei 2014 | Filipijnen, Quezon City

In deze culinaire editie nemen we je mee in de wondere wereld van de Filipijnse keuken. Eerder berichtten we over het Filipijnse toetje Halo-Halo, maar er is gelukkig méér dan dat.

De werkweek begint hier met het bijwonen van het technisch management overleg. Voor de lunch wordt gezorgd; typisch Filipijnse vormen van Fastfood. Dit is beslist geen paradox, want het meest gegeten KFC menu is gefrituurde drumstick, geserveerd met rijst en paddenstoelensoep. Op de Filippijnen ontleent een stad stadsrechten wanneer er een Jollibee of McDonalds gevestigd is.

In de Filipijnse keuken wordt veel vlees bereid, over het algemeen weinig groente en de rode draad in het leven van een Filippijn is rijst: `s morgens, `s middags en `s avonds. Zelfs bij tussendoortjes voor de middag (“Merienda”) wordt het gegeten, zoals de in bananenbladeren verpakte “sticky rice”.

Je bent hier pas echt ingeburgerd als je op een vroege ochtend gefrituurde varkenshuid (“Chicharron”) gegeten hebt, een van oorsprong Spaans gerecht. Mocht je vegetarisch zijn dan is “Chichacorn”, de maisvariant, ook een optie.
Chicharron en gedroogde mango’s worden vaak meegebracht als “Pasalubong”. Als Filippijnen op reis gaan is het gangbaar iets mee te nemen vanuit de streek voor de familie, vrienden en collega’s thuis. Over mango’s gesproken: de beste mango’s komen uit de provincie Bicol, in het zuiden van Luzon. Er gaat hier niets boven het eten van een verse mango!

Waar in Nederland de bitterballen onlosmakelijk verbonden zijn met het nuttigen van bier en/of andere alcoholische versnaperingen, is hier "Isaw Manok", orgaanvlees van kippen in een sausje van kokosmelk, een specialiteit. En om eerlijk te zijn, als je van tevoren niet weet waar het van gemaakt is, is het best lekker :). De gefrituurde kippenhuid, "Chicharon Manok", doet het trouwens ook goed bij het bier.

Na zonsondergang is het tijd voor een andere geneugte van de Filipijnse keuken: het nuttigen van een versie portie “Balut”. Kort geleden ervoeren we zelf hoe dit vers gekookte 17 dagen oude eenden embryo, inclusief hoofd, snavel en veren in spé precies smaakt. Werkelijk een hemelse ervaring, die volgens ingewijden de geslachtsdrift kan opwekken.

• 17 Mei 2014 - 16:35

Eef:

Klinkt goed Arnoud en eef. Houden jullie magen al die rijst nog n beetje vol? Of is het juist n verbetering tov de nederlandse keuken? Ik moet zeggen dat ik chicharron echt erg vies vindt en die eendenembryo me ook niet echt aanspreekt, maar verder lijkt het me best te doen! Hier in Dubai zijn overigens ook zo ontzettend veel Amerikaanse foodketens, niet te geloven. Die Amerikanen nemen alle regionale keukens over! aaahhh! ;-)
    Ik hoop dat het verder ook goed met jullie gaat trouwens en dat het nog n beetje bevalt daar.
    Have fun! Liefs Eef

• 19 Mei 2014 - 04:02

Arnoud En Efrath :

Eefsie! Deels wel een verbetering, met name warm eten tussen de middag vind ik veel beter. We hebben 's ochtends een paar keer rijst gegeten, maar nu we een supermarkt hebben ontdekt die lekker brood verkoopt zijn we daarop overgestapt ;) die foodketens zijn wel jammer, in sommige plaatsen heb je alleen maar fastfood en geen goede lokale restaurants meer. Terwijl het lokale eten heel lekker is, als ze het vers maken! Met ons gaat het verder goed, uiteraard hebben we de nodige uitdagingen te overwinnen en niet alleen op het gebied van eten haha!

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013