Als eerste op weg naar Manilla - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Als eerste op weg naar Manilla - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Als eerste op weg naar Manilla

Door: Efrath Silver

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

23 Februari 2014 | Nederland, Utrecht

Zaterdag 22 februari is Arnoud als eerste van ons tweeën op het vliegtuig naar Manilla gestapt.Op het moment van publiceren van dit blog is hij voor een tussenlanding aangekomen in Taipei. Na lang wachten op het visum – een proces dat veel voeten in aarde had – kon hij gisteren met een vertraging van bijna drie maanden eindelijk vertrekken. Van alle spullen die hij heeft ingepakt, zal het boek over Project Management ongetwijfeld het meest waardevol zijn in (voor) de Filipijnen!

De afgelopen maanden hebben we huizen gehopt door heel Nederland, hebben we op allerhande huisdieren opgepast en zijn we veel bij familie geweest. We hebben een week gewinterwandeld in Schotland. Daarnaast hebben we ons verdiept in portretfotografie. Fotograaf Robbert Brink (www.robbertbrink.nl) heeft ons in een middag de algemene spelregels bijgespijkerd. We hopen in de Filipijnen wat mooie plaatjes te kunnen schieten ter ondersteuning van onze reportages.

Helaas kunnen we niet tegelijk met onze uitzending beginnen. Na de orkaan Haiyan bleek de National Disaster Risk Reduction & Management Council, waar ik zou gaan werken, niks meer van zich te laten horen. Kantoor weggewaaid? Wie zal het zeggen. VSO loste deze tegenvaller goed op door mijn CV aan de werkgever van Arnoud voor te leggen. Die had wel interesse in een beleidsanalist disaster risk reduction en zo komt het dat ik onder de vlag van de Department of Science & Technology mijn werk zal uitvoeren. Hierdoor ging mijn visumproces later van start en moet ik nog een week of twee wachten op het officiële stempel.

Arnoud en ik worden dus (opnieuw) collega's. Dat heeft zo zijn voordelen, bijvoorbeeld bij het zoeken van een huis dichtbij kantoor. Aan de andere kant is het jammer dat ons 'bereik' kleiner is doordat we bij één in plaats van twee lokale werkgevers zitten. De vraag is of we in de praktijk ook gaan samenwerken, want we verwachten op kantoor met verschillende werkzaamheden bezig te zullen zijn. Arnoud gaat nu in elk geval de aftrap geven.

In het fotoalbum zie je hoe Arnoud zijn laatste dagen in Nederland doorbracht!

• 23 Februari 2014 - 19:38

Stef:

Eindelijk! Heel veel plezier! En hopelijk tot gauw in de Filippijnen!

• 24 Februari 2014 - 10:32

Pamela:

Fijn dat wij jullie op deze manier kunnen volgen. Eef ik duim voor je dat je bij de VSO aangenomen wordt, maar dat zal wel. In ieder geval jullie beiden heel veel succes. Groet, Pam

• 25 Februari 2014 - 10:42

Efrath:

Dankjewel! Ja, het gaat nu goed komen, nog twee weken wachten op het visum en dan hoop ik ook eindelijk te gaan!

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013