Benefietconcert 10 november - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu Benefietconcert 10 november - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Arnoud en Efrath - WaarBenJij.nu

Benefietconcert 10 november

Door: Arnoud Keizer

Blijf op de hoogte en volg Arnoud en Efrath

23 Oktober 2013 | Nederland, Utrecht

Over een kleine maand is het al zo ver en vertrekken we naar de capital of The Philippines. We tellen inmiddels de weken en dagen af op kantoor. Nog 3 weken werken en dan begint ons avontuur in het onbekende. Om een spetterend benefietconcert en afscheidsfeest mogelijk te maken hebben we afgelopen weekend de uitnodigingen verstuurd.

Een directe collega schreef afgelopen week in een rapport: "Rijkswaterstaat accepteert de berekende waterstandstijging van 1mm als gevolg van de voorgestelde ingreep in het rivierlandschap niet". Het geeft treffend aan hoe een land kan doorslaan in het beschermen van haar burgers en het in detail doorrekenen van het watersysteem, daarbij klakkeloos vertrouwend op ingewikkelde computermodellen, die in principe net zo nauwkeurig zijn als de getallen die je er aan de voorkant hebt ingestopt.

Bij het beoordelen van waterstandverschillen in de orde van halve millimeters vraag je je als nuchtere ingenieur al snel af waar wij in ons land wel helemaal mee bezig zijn. Raken we op deze manier niet te ver verwijderd van de realiteit, de rivier? Dan vraag je je af of je je kennis niet eens nuttig zou kunnen maken in een land waar de ernst van de problemen - in ieder geval voor je gevoel - een stuk groter is. Dit is - naast het opzoeken van het avontuur en mijn persoonlijke ontwikkeling - de belangrijkste drijfveer voor mijn uitzending met VSO.

De feiten: in de Filipijnen kwamen in 2012 alleen al bij overstromingen 100 mensen om het leven. De tyfoon Bopha op de Filippijnen ging de boeken in als de dodelijkste ramp van het jaar met 1900 slachtoffers. Zie ook http://nos.nl/artikel/553884-orkaan-eist-levens-op-de-filipijnen.html. Met ons uitzending met VSO gaan wij een bijdrage leveren aan het verkleinen van de risico’s op het gebied van natuurrampen in de Filipijnen. Dat is ook het grotere doel van het benefietconcert van zondag 10 november a.s. in het Schillertheater te Utrecht. We gaan uit van een hoge opkomst :)

• 24 Oktober 2013 - 14:30

Maaike Gorter:

Leuk dat jullie een website hebben! Ik zal er vaker op gaan kijken. Succes en vooral veel plezier! Haha, jullie ontvluchten mooi de gezellige ZwartePieten-parade in NL :-)

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Arnoud en Efrath

Binnenkort gaan wij samen op nieuw avontuur. We gaan voor een klein jaar in de Filippijnen werken via de organisatie VSO. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die vakdeskundigen uitzendt, op aanvraag van lokale organisaties om via kennisuitwisseling armoede te bestrijden. Efrath zal als beleidsadviseur gaan werken aan disaster risk reduction. Arnoud zal op technisch en management niveau meewerken aan een project voor informatieverschaffing voor, tijdens en na een ramp. Via deze blog houden we je op de hoogte over ons werk en onze belevenissen in de Filippijnen!

Actief sinds 11 Okt. 2013